Mam op bezoek en Fjordtrip Oygarden - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Jindra Ursem - WaarBenJij.nu Mam op bezoek en Fjordtrip Oygarden - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Jindra Ursem - WaarBenJij.nu

Mam op bezoek en Fjordtrip Oygarden

Door: Jindra

Blijf op de hoogte en volg Jindra

07 Maart 2017 | Noorwegen, Bergen

Het was maar goed dat ik eerst op internet had gekeken hoe laat de vlucht aan zou komen, want die was er dus opeens een half uur eerder. kan je voorstellen dat ik er niet had gestaan terwijl mijn moeder door de douane loopt. Dat was dus niet de bedoeling en ook niet het geval. Ik stond mooi te wachten en jahoor daar was ze, helemaal een echt iets in levende lijve van thuis: mijn MAMA!!!
meteen een dikke knuffel en de bus en bybanen (tram) gepakt naar mijn nederige stulpje, daar de boel even verkend en lekker een kop koffie gedaan en genoten van elkaars gezelschap. het was nog vroeg, dus ik kon meteen de stad laten zien en we hebben dus ook meteen een rondje gedaan langs de standaard toeristische plekjes, Starbucks included. haha.
De volgende ochtend richting Floyen gewandeld om daar de floibanen omhoog te nemen en vanaf daar richting Sandviksfjellet te wandelen. Nog een heel avontuur omdat er af en toe sneeuw en ijs op de paden was. Maar als echte hikers, lieten we ons niet uit het veld slaan en hebben het topje bereikt, super mooi meer en een prachtig uitzicht was onze beloning. na zo'n 3/4 uur te hebben gewandeld weer terug naar beneden gegaan en opnieuw een fijne Starbucks gedronken, bij ons staat dat nou eenmaal gelijk aan vakantiegevoel. Toen ook nog eens naar de Stavkirken gewandeld en s'avonds het lekkerste maal ooit gegeten, namelijk; zuurkool!!! (dit had mijn moeder mee gesmokkeld langs de douane) haha. en wat was het heerlijk. s'avonds lekker gechilld en serie gekeken en toen gaan slapen, want het was een drukke dag en dat zou het de volgende dag weer worden. Die dag was het namelijk tijd voor Ulriken, de hoogste berg rondom Bergen. Wij met de kabelbaan omhoog met een lichtelijke schok omdat er op het puntje mist was en ik was bang dat er geen uitzicht meer over zou zijn. viel alles mee gelukkig en het uitzicht was PRACHTIG. er lag nog sneeuw op de berg dus dat was ook geweldig om te zien en verder scheen de zon wat alles oplichtte en het gaf een magisch effect. Nou is Noorwegen nou eenmaal echt wel een land met veel magie.
s'avonds gingen we uit eten en had mam verrukkelijke gamba's en ik een pittige hamburger. We hebben lekker gegeten en lekker gekletst. indirect ook de andere kant van de stad even bekeken en toen genoten van ons laatste avondje in een lange tijd samen. De volgende dag was het namelijk tijd om te vliegen. samen naar het vliegveld gegaan en daar nog even lekker gelucht. Het waren vier onvergetelijk dagen...

Voor mij was het avontuur nog niet afgelopen, want de dag erna moest ik om 17 uur verzamelen bij het busstation, dus zo gezegd zo gedaan. Uurtje met de bus en we zaten meteen al in een andere omgeving. Echt geweldig mooi. Toen we aankwamen had een groot deel van de organisatie al de hele dag pizza’s in de oven lopen bakken en konden we dus lekker pizza eten. Wat een werk moet dat zijn geweest zeg, voor 50 man. Poeh. Na een lekker diner zijn we naar de kamers gegaan en werd alles geregeld qua indelingen en groepen die ieder wat moesten doen, of ontbijt, of lunch of diner etc. Later in de avond met een groepje internationale studenten (Deens, Grieks, Belgisch, Duits) het spelletje ‘weerwolven’ gespeeld en lekker gekletst.
S’ochtends goed ontbijt, met van alles en nog wat als beleg en rauwkost ernaast. Het was als een lopend buffet en het was echt goed voor elkaar allemaal. Met de hele groep afgesproken om gezamenlijk naar de kleine haven te lopen om 11 uur. Jolien en ik waren al veel eerder klaar en het was mooi weer, dus wij besloten om te gaan schommelen in de speeltuin naast het huis. Komen we een uur later het hoekje om, blijkt de hele groep op ons te wachten. We hadden om half 11 afgesproken blijkbaar. Hahah. Super dom, want we waren echt aan het niksen. Maar goed we waren niet al te laten en alles werd vergeven en vergeten. Wij met de hele groep richting de haven waar de boten voor ons klaar stonden. Er was alleen een klein probleempje het had zo hard gevroren die nacht dat de sleutel van een boot afgebroken was en de ander niet wilde starten… sta je dan met 50 man. Ha ha. Flexibel als de leider was gingen we maar een rondje wandelen met 50 man, eerst langs de gewone weg naar mooie uitzichtpunten en later door de bagger richting een klein meer. Toen kwam ik erachter dat niet iedereen gemaakt is voor een stevige wandeling. Haha. Heb nog nooit zoveel vrouwelijke gillen achter elkaar gehoord, stel je voor dat er toch water in je schoenen komt of dat ze vies worden. Hahaha. Ik vermaakte me prima.
Na de wandeling teruggekeerd naar het huis om te lunchen, soep met brood. Heerlijk. Ik had schoonmaak beurt dus kon na de lunch niet meteen met de anderen mee om te gaan kanoën. Dus eerst schoongemaakt en daarna op naar de kano’s. Dat was echt super te gek. De omgeving was prachtig en het kanoën was weer leuker dan verwacht, door de ‘fjorden’ (het waren vooral kleine heuvelachtige stenen rotsen die uit het water kwamen) heen en genieten van het uitzicht op open zee.
Met anderhalf uur moesten ik en mijn team alweer terug zijn want we moesten eten koken. Nou, geloof mij eten koken voor 50 man is geen pretjes. Dus de kip paste niet in de oven, de rijst was aangebrand en we hadden te kort saus gekookt. De leider als een gek pasta gehaald en toch nog de dag gered. Nu hadden we dus als avondeten een ratjetoe van pasta met Indische saus, kip, allemaal soorten rauwkost en een goed humeur. Iedereen had honger als een paard, dus ik denk niet dat het veel uitmaakte wat er op tafel stond. Haha.
In de avond een zumba les gehad van een van de buddies, heb me echt kapot gelachen. Opnieuw met 50 man in een klein kamertje iedereen lekker met zijn heupen te schudden. Heerlijk.
Daarna nog een spelletje gekaard, gekletst en verhalen verteld. Daarna naar bed en slapen.
De volgende dag na het ontbijt direct naar de kano’s gelopen, wilde nu wel wat langer kanoën. Het bleek alleen allemaal wat moeilijker te gaan, dacht eerst dat het aan mij lag, maar we hadden vet tegenwind en de stroming hielp ook niet mee, blijkt dat je daar een goede remedie voor hebt: Disneyliedjes zingen. Dus wij met zijn drieën in de kano, tegenwind, tegen de stroming in alle taferelen van Alladin en Pocahontas gehad. ‘niemand kon ons toch horen’. Haha. Nou wel dus. Wat hebben we weer gelachen.
Smiddags dan eindelijk met de boot, een klein rondje om, niks uitermate bijzonders, want eerlijk gezegd waren we met de kano nog verder gekomen dan met de boot, maar mij hoor je niet klagen hoor, het was leuk om te doen.
Als lunch hadden we soep met brood, erg lekker als je net van de kou af komt. Daarna tijd om alles schoon te maken en de bus terug te nemen naar Bergen city center. Het was weer een week om nooit te vergeten;...
Eerst de allerliefste moeder van de wereld op bezoek en daarna een trip naar de fjorden. happy life, happy me.

  • 08 Maart 2017 - 10:57

    Mama:

    Hoi, wat weer een heerlijk positief en avontuurlijk verhaal, word er helemaal blij van....wat heb ik genoten vorige week...het is ook zo mooi ...honderden bomen ( dan ben ik al helemaal happy) mooie uitzichten, schitterende meren....we konden echt de trollen en unicorns zien lopen zo magisch....zo gelachen...sweet memories.... beretrots op je ..want je doet het allemaal maar wel...powergirl, ik heb nu die zeven bergen gezien, en je hebt ze allemaal beklommen..wauw
    En dan de foto's van het kanoën wat weer een mooie plaatjes....kunnen we van de zomer misschien ook wel doen...ik wil al meer..er is zoveel te zien en te beleven ...nu al zin in...
    Blijf genieten, al weer nieuwsgierig naar je volgende verhaal....luf jou

  • 08 Maart 2017 - 12:32

    Annemieke:

    Heerlijk zo je moedertje op visite.. fijn om dat daar allemaal te laten zien.. geniet nog lekker meis, dan geniet ik lekker mee.. groetjes en veel plezier...

  • 08 Maart 2017 - 14:50

    Vera:


    wat heb je het toch druk een week is dan ook veels tekort groetjes vera en jan

  • 08 Maart 2017 - 17:25

    Suus:

    Disney is de remedie voor alles!!! Hahaha. Wat een mooi verhaal weer om te lezen. Heel veel liefs en een dikke knuffel van ons

  • 11 Maart 2017 - 23:21

    Ruby:

    Wat een prachtig verhaal weer schat ♡♡♡♡
    Jouw positiviteit zorgt ervoor dat je van alles geniet, ook met vieze en natte schoenen hahaha (die meiden hebben zeker nog nooit op een festival gestaan)
    Ben zo blij om elke keer te lezen dat het zo goed met je gaat, dat maakt mij weer vrolijk en weer een stukje jaloerser :)

    Dikke kus van je allerliefste (je mag een emmertje pakken hoor)

  • 21 Maart 2017 - 19:17

    Tineke:

    Hoi Jindra, beetje late reactie op je laatste verslag. Ik vond t heel leuk om je verhalen te lezen. En vooral het verslag over de week met Marga. Wat heerlijk dat jullie zo lekker hebben genoten. En heel leuk om de foto's te zien. Wat een prachtig land!!! Vooral nog lekker genieten met je medestudenten van Noorwegen. Liefs Tineke (oud-collega van Marga)

  • 29 Maart 2017 - 18:00

    Lynn:

    Dat had ik graag willen horen die Disneyliedjes..
    En jij bent zeker optimistisch, klinkt nog steeds alsof je het reuze naar je zin hebt en een geweldige tijd hebt. Helemaal niet jaloersmakend dus, maar wel heel fijn om te horen!
    Geniet lekker door, want je dubbel genieten ook voor ons! X

  • 29 Maart 2017 - 18:01

    Lynn:

    ps. Weer verschikkelijk mooie fotos .. <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jindra

Actief sinds 18 Okt. 2013
Verslag gelezen: 646
Totaal aantal bezoekers 96552

Voorgaande reizen:

02 Januari 2017 - 05 Juli 2017

Bergen, Noorwegen

18 Oktober 2013 - 30 Augustus 2014

New Zealand

Landen bezocht: