surftrip, vakantie en bezoek - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Jindra Ursem - WaarBenJij.nu surftrip, vakantie en bezoek - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Jindra Ursem - WaarBenJij.nu

surftrip, vakantie en bezoek

Blijf op de hoogte en volg Jindra

24 April 2017 | Noorwegen, Bergen

Goedemorgen lieve mensen,

Ik ben wat laat met mijn nieuwe update, maar ik moet daarbij zeggen dat het vooral komt omdat ik ben afgeleid door leuke dingen. Ik heb weer een geweldige maand achter de rug, dit betekent een 9.5 voor mijn verslag, een surftrip en vrienden op bezoek. Dit betekent ook; een lang reisverslag waarbij ik alles probeer in te halen. Dus bij deze; veel leesplezier!

Na 5 uur in de boot te hebben gezeten, lekker geslapen, gekletst en muziek geluisterd mochten we uitstappen op het prachtig eiland Selje. Daar eerst wat boodschappen gedaan en in een luxe taxibus gestapt naar Hoddevik; 'the place to be'. ondertussen heb ik kennis gemaakt met meerdere studenten en op het eerste gezicht leekiedereen me helemaal aardig. aangekomen op de plek van bestemming kregen we een korte introductie, de surfpakken werden uitgedeeld en daarna heb ik met een paar anderen wortel-gember soep gemaakt. zeer smakelijk al zeg ik het zelf. nog even naar het strand gewandeld om de boel te verkennen en daarna weer terug om te genieten van het knusse huis. het moest een hostel voorstellen, maar het was meer een huis waar meerdere mensen bij elkaar komen om te kunnen wonen. het deed me denken aan mijn eigen hosten in Nieuw Zeeland waar ik 2 maanden heb gewerkt, een hostel dat aanvoelt als een thuis.
Nog niet gesproken over de natuur, de locatie was in een dal tussen twee grote bergen in die verder liepen dan de kust zo de zee in, het was meer dan prachtig, zelfs zonder zon.
De volgende dag stond ik om 9 uur klaar in mijn swimsuit om het water in te gaan. En wat was dat een gekluns zeg, zo'n swimsuit aan doen is dus alles behalve gemakkelijk. alle verschillende onderdelen waren nog nat en koud en het ging echt super stroef, alsof je een panty aan moet doen nadat je net gedoucht hebt (voor de vrouwen die dit snappen, en wie weet sommige mannen ook :P)
maar het was me gelukt en met ze allen richting het strand gelopen, daar kregen we onze surfboards en een instructie hoe alles werkt en moet. we gingen eerst het water in om balans te vinden en later zouden we dan gaan proberen om op het bord te gaan staan. hahaha. proberen zeg ik.
want eerlijk gezegd heb ik alleen op mijn knieën gestaan, maar de kracht en snelheid die er achter een golf zit is echt super gaaf, zelfs op mijn knietjes. helemaal genieten dus. het weer was verschrikkelijk, regen, wind en wolken. maar zelfs dat mocht de pret niet drukken, door mijn swimsuit had ik het warm en dan is het lekker genieten op de golven. na een paar uur surfen liepen we terug naar het hostel voor een warme lunch en daarna zijn er een paar, waaronder ikzelf, weer het water in gegaan. Door de frisheid en beweging smaakte het eten nog lekkerder dan anders en in de avond dus ook volop genoten van mijn chili con carne en s'avonds van mijn warme buitenbad. Geen bubbelbad helaas, maar de warmte was genieten, vooral voor mijn arme spiertjes die ondertussen pittig pijn deden. ik moest dat weekend dan ook bewegingen maken die ik normaal gesproken niet echt doe, maar alles was de moeite waard. in de avonden hebben we leuke spelletjes gespeeld of naar gitaarmuziek geluisterd, net als in een film met een groepje studenten aan het zingen en genieten van de omgeving en het leuke weekend.

vier dagen later stond Claudia voor mijn deur, of eigenlijk op het vliegveld. Ik had mijn essay ingeleverd en het werd nu tijd voor mijn échte vakantie en dat gevoel was er zeker. Toen we aankwamen bij mij thuis heb ik er eerst een tour gegeven door mijn gigantische flat (sarcasme) en daarna zijn we direct de stad in gegaan; bryggen gezien en de floibanen genomen. Zondag zijn we naar de berg Lyderhorn gegaan en hebben daar gewandeld, gekletst en zelfs genoten van het mooie weer, op de top was het wel stervenskoud, dus meteen weer naar beneden gelopen om daar te genieten van onze lunch. s'avonds waren we allebei erg moe, dus een klein deel van Grease gekeken en in slaap gevallen. de volgende dag zijn we met een boot door de fjorden gevaren, en met de Flamtrein naar het station Myrdal gereisd. het was echt bizar wat we die dag hadden gezien, van levensgrote bergen die recht de zee uitkomen tot volop zon en sneeuw in de bergen van Myrdal. het landschap veranderde met de minuut en het was echt prachtig om mee te maken. toen het begon te sneeuwen in Myrdal wist Clau niet wat ze mee maakte en ik moest er eigenlijk wel om lachen. Vanaf daar zijn we met de trein verder gereisd naar Oslo en daar kwamen we s'avonds rond 22.30 aan. ons hostel vinden was niet moeilijk en de mensen in onze kamer waren lekker stil, dus we hadden goed geslapen. niet gesproken over de volgende nacht...
dinsdag was dan ons dagje in Oslo en ik kan eerlijk zeggen dat we alles eruit hebben gehaald wat er in zat. sochtends richting het centrum gelopen om een broodje in het park te eten in het zonnetje. verder gelopen langs het paleis, dé nette buurt en het beeldenpark. vanaf daar hebben we de tram en bus gepakt naar het Vikingsmuseum, waar we echte Vikingschepen hebben gezien. daarna naar het 'folkemuseum' gelopen en daar geluncht en een rondje door het museum gedaan. het leek net het Zuiderzeemuseum. Alles buiten in de zon en heel veel te zien, een stavkirke uit de 12e eeuw en oude boerderijgebouwen waar weliswaar ook echte dieren bij hoorde. dus na op een tractor te hebben gezeten en met biggetjes geknuffeld te hebben zijn we door het museum terug gelopen naar de uitgang. daar de bus naar het centrum gepakt en een kop koffie gedaan alvorens naar het fort in de haven te lopen en daar genoten van het uitzicht over de stad. in de avond hebben we lekker chinees gegeten, allemaal rare dingen met aparte namen en lekker geproefd van alles. s'avonds zijn we met een happy gevoel weer naar het hostel terug gekeerd en daar was het gevoel snel verdwenen aangezien er drie snurkende jongens bij ons op de kamer lagen. Dus rond een uur of vier sliepen we nog niet en stonden we op het punt om eruit te gaan, maar dat bleek toch niet nodig omdat we beide toch een uur in slaap vielen. het vliegen terug naar bergen was gelukkig maar 45 minuten, want we hadden ons schoonheidsslaapje hard nodig. haha.
rond half drie werden we weer wakker en zijn we de stad in gegaan om Clau haar verjaardag te vieren. Lekker laat lunchen in het centrum. lekker gekletst en onze avonturen besproken en tot slot een Starbucks gedronken en wijn in de avond. mijn eerste glas sinds bijna 4 maanden, dus dan kan je wel nagaan. ik heb heerlijk geslapen die nacht. hahaha
De dag erna, donderdag, zijn we eerst gaat paardrijden in de bergen. helemaal de max natuurlijk. de paarden waren super aardig en de uitzichten waren prachtig. zowel Claudia als ik konden de lach niet van ons gezicht af halen. in de middag was het nog steeds prachtig weer, dus na een goede lunch zijn we nog omhoog met de kabelbaan gegaan, op Ulriken gestaan en naar beneden gewandeld. de zon in de late uurtjes was heerlijk en maakte de berg nog mooier, zo dus ook weer ontzettend genoten van het laatste dagje in Bergen. Met recht een van de beste weken in Noorwegen.

Vooral omdat de week nog niet over was. Die vrijdag kwam Alain op bezoek, hem opgehaald van het vliegveld en ook weer een tour door mijn kamer gegeven. het was opnieuw prachtig weer. En als het mooi weer is in Bergen dan ga je de bergen in. dus 'so we did', Nadat we flink hadden bij gekletst zijn we naar boven gegaan Ulriken op. dat is nou eenmaal de berg die het hoogste is en daardoor ook het mooiste uitzicht. Daarna hebben we lekker pizza gegeten en zijn we naar Belle en het Beest geweest in de bios. Super leuke film, echte aanrader :)
De volgende dag hebben we het Hanzemuseum bezocht, voor ons historici helemaal interessant natuurlijk. Daarna met de Floibanen naar boven en naar Sandviksfjellet gewandeld. 2e berg: check. Smiddag Moulin Rouge gekeken en alle liedjes meegezongen. Zondag nog even de stad in geweest voor deel twee van het museum, maar die bleek dicht te zijn, dus nog wel even wat gewandeld en gezeten in de zon, maar daarna onze tweede musical afgetikt en alle liedjes van Mama Mia mee gezongen. Lekker rustig aan, niks moeten, alles mogen. Het was een heerlijk weekend en een mooie afsluiter van mijn 'vakantie'.

Ondertussen ben ik begonnen met een nieuwe module op school. Dit heet 'Outdoor Education' en het woord zegt het al, het is vooral les op locatie en vooral les in de natuur. Dus was gaat Jindra leren deze aankomende twee maanden, hoe je tripjes in de natuur moet organiseren, waar je rekening mee moet houden. hoe je buiten les kan geven en kampvuurtjes maken enzo.
Oftewel dit vak had niet beter kunnen zijn, ik moet 'verplicht' voor school de bergen in. haha, laat me niet lachen. Volop aan het genieten dus. Nou is het niet helemaal zo dat het te makkelijk is, ik heb namelijk een hele organisatie aan opdrachten en reflecties die eraan vast zitten, maar tot nu toe ben ik lekker bezig en gaat alles goed.

Veel liefs.

  • 26 April 2017 - 17:58

    Annemieke:

    Wat een heerlijk verhaal weer.. Nog even en je wil niet meer terug.. Geniet lekker en succes met de schooloodrachten. Maar dat gaat vast goed komen. Liefs..

  • 26 April 2017 - 23:17

    Pap En Mam:

    hallo lieverd, wat weer een heerlijk verhaal en een genot om te lezen. We genieten ervan en kunnen niet wachten om het zelf mee te mogen maken...... heel veel liefs en love

  • 27 April 2017 - 02:11

    Mama:

    Ik heb al je verhalen al gehoord met hangout, en al heel wat foto's gezien via de app, maar je eigen verhaal lezen blijft toch ook super leuk, word er helemaal vrolijk van, hoewel ik continu denk...wil ik ook...je bent goed bezig ..alles eruit halen wat er in zit.. surfen kan dus ook weer van je to-do lijst...en even goed dan nog van die cijfers halen, beetje nerd, maar ik weet dat je ook in je studie het beste wil, een zes is niet genoeg, maar dit is toch wel een beetje nerdy...maar ik ben super trots op je, en je Noors ook je studiepunten van binnen, top.... super gezellig dat Claudia en Alain bij je zijn geweest...je moet het ook met eigen ogen zien om te weten hoe de sfeer en hoe mooi het daar is...ben ook helemaal verliefd en verkocht...nog 8 weken dan zit je studie er al weer op....time flies when you're having fun...
    geniet er lekker van....en niets doen als je er niet vrolijk van wordt....

  • 27 April 2017 - 15:59

    Vera:

    het was dus weer geweldig het blijft elke keer weer een belevenis ook ga je steeds de bergen
    groetjes

  • 27 April 2017 - 20:02

    Marga:

    Wat weer een avontuurlijk verhaal. Best vervelende tijden voor je en dan duurt het ook allemaal nog zo lang...........
    Geniet er maar van,groeten, Marga en Nico

  • 28 April 2017 - 16:52

    Marie-José En Leo:

    Wat weer een fantastisch enthousiast verhaal vanuit Noorwegen en wat heb je het super naar je zin. "Eigenlijk een hele vervelende studie die je bent begonnen en volgens ons moet je heel erg je best doen om het te halen" Geniet ervan Jindra, dan genieten wij met je mee. Groetjes van os.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jindra

Actief sinds 18 Okt. 2013
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 96553

Voorgaande reizen:

02 Januari 2017 - 05 Juli 2017

Bergen, Noorwegen

18 Oktober 2013 - 30 Augustus 2014

New Zealand

Landen bezocht: