Schoolwerk - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Jindra Ursem - WaarBenJij.nu Schoolwerk - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Jindra Ursem - WaarBenJij.nu

Schoolwerk

Door: Jindra

Blijf op de hoogte en volg Jindra

30 Mei 2017 | Noorwegen, Bergen

Voor sommigen is het nog niet helemaal duidelijk, maar ik ga hier daadwerkelijk ook naar school. Dat dit toevallig de leukste lessen ooit zijn, kan ik ook niks aan doen. Een klein verhaal over wat ik op school heb gedaan de laatste weken;

Vrijdagochtend 19 mei met de groep van het 'Teacher Education' programma de bus richting Oygarden gepakt. Hier gingen we namelijk vissen, fileren en eten. We kwamen aan bij de haven, kregen een korte introductie en zijn toen de boot op gegaan. We hebben netten binnengehaald, waar twee vissen in zaten en daarna zijn we een tijdje zelf gaan vissen met een hengel. Ik had het wel eens eerder gedaan, maar dan niet voor het 'echie' en nu dus wel. Ik voelde me al weer helemaal cool met die hengel, maar een vis vangen kwam er niet van. haha. Na nog wat tijd en vissen later (anderen vingen wel wat namelijk) meerde we aan bij een klein eiland midden in de zee, geen huizen niks. Alleen een klein stukje lopen met al het materiaal en toen kwamen we uit bij een tussenstuk met gras, een riviertje en een plek voor een kampvuur. Hier leerde de visserman ons van alles over hoe je met netten werkt, hoe de anatomie van een vis eruit ziet en hoe je een vis moet fileren. Na de (vet interessante) uitleg mochten we zelf onze vissen fileren. In het begin verbaasde ik mezelf dat ik de vis zo vies vond voelen en toen dacht ik echt; 'niet zo'n pussy zijn Jin', dus vervolgens die vis beet gepakt en het mooiste filetje ooit gemaakt. Ik was helemaal trots. De visserman bakte de vis voor ons boven het kampvuur en met zijn allen hebben we lekker gesmuld. Heb nog nooit in mijn leven zulke verse vis gehad. Het zonnetje scheen en iedereen was helemaal happy. Eenmaal terug op de boot kwamen de meeuwen ons achterna omdat ze de organen van de vissen die we hadden gefileerd wilde opeten en dat zag er heel bijzonder uit. Iets van 30 van die meeuwen achter je boot aan. Nog een zeester gevonden en uiteindelijk uitgeteld in het busje terug naar het centrum gereden. We zongen Disneyliedjes en slechte nummers uit de jaren '90, super gelachen en genoten. Een typisch voorbeeld van de module 'Outdoor Education'.

Drie dagen later, 22 mei, opnieuw naar 'school'. Niet letterlijk want we moesten voor de 'outdoor education' en kanotrip plannen en dat hadden we gedaan voor deze datum. Dus in de bus richting de plek van bestemming. Daar lagen onze kano's al klaar dus het was een kwestie van spullen pakken, inladen en kanoën maar. Ik was weer eens ultiem vrolijk en het kon me niet snel genoeg beginnen. Een klein nadeel; niemand wist welke kant we op moesten. Nog geen 5 minuten op het water en al volop in overleg met de groep. Ik moest best wel een beetje grinniken van binnen. Na een beetje logisch nadenken wisten we het al snel en zijn we aan de slag gegaan. rustig aan, geen haast. Gewoon genieten van de natuur, omgeving en al het groen. Het was prachtig en iedereen was volop aan het genieten. Na zo'n 2.5 uur kwamen we aan op onze kampeerplek en hebben hier alles in orde gemaakt. Tipi en tenten op gezet, vet veel hout gezocht en een gat gegraven in de grond voor een ondergrondse oven. Na het graven heb ik er stenen in gelegd en een fikkie gestoken, dit moest bijna 2 uur branden om de stenen heet genoeg te krijgen. Daarna heb ik de forel gefileerd, gekruid, lekker citroentje ertussen gedaan en de vis in de grond gelegd met aluminiumfolie. Nu was het weer 2 uur wachten en in de tussentijd hout gezaagd, gehakt en bewerkt tot een houten lepel. Echt outdoor leven dus. Even later groente gebakken op de outdoor kitchens en uiteindelijk de vis uit de grond gehaald. En toen kwam hét moment, zou het zijn gelukt of niet. En jahoor, de vis was helemaal PERFECT!! ik was echt helemaal trots, want het voelde toch wel een beetje als mijn projectje. Als eer voor het mooie fileren van de vis mocht ik het eerste stukje pakken. Het eten was heerlijk en iedereen was volop aan het genieten. Kan ook niet anders bij een kampvuurtje met prachtig uitzicht. Na het eten wat gezongen, gekletst en uiteindelijk gaan slapen. Ik had een beetje een korte nacht omdat het echt super koud was. Ik probeerde nog wat te springen en bewegen buiten de tipi, maar het mocht niet baten. Denk in totaal twee uurtjes mijn ogen toe gedaan, maar het kon de pret niet drukken. In de ochtend werd de hele groep wakker in de tipi en had iedereen het blijkbaar ijskoud gehad. haha. We hebben erom gelachen en zijn gaan ontbijten. Voordat we terug zouden varen, zouden we eerst nog wat spelletjes doen in de kano. En dat bracht het grappigste moment van de trip met zich mee. Luana en ik, fanatiek als we kunnen zijn probeerde allebei iets te ver naar een bal te grijpen en plots voelde ik het water tot aan mijn oren omhoog komen. We waren omgeslagen en na mijn eerste paar gillen, kwam er een lach vrij. Hoe typisch was het dat precies wij weer met de kano omslaan. De rest van de groep ook een lach op hun gezicht getoverd en gelukkig stond er nog een tent waar we ons even in om konden kleden. We hebben ons kapot gelachen en zijn daarna toch maar richting huis gevaren. Een heerlijke schooltrip dus.

Deze week ben ik bezig met een stage op een basisschool, ook hier gaan we vooral naar buiten om activiteiten te doen. 'outdoor education', of 'friluftsliv' zoals de noren het noemen, is hier een groot onderdeel van het curriculum. Een zijn met de natuur en het gebruiken om les te geven. Hier kunnen omliggende landen nog heel wat van leren en ik ben dan ook immens blij dat ik deze minor ben gaan doen.
Natuurlijk doe ik nog veel meer dan alleen deze leuke dingen, maar daar ga ik mijn blog niet aan verspillen. Mijn trouwe lezers verdienen alleen de allerleukste verhalen. :P

• 30 Mei 2017 - 17:14

Mam:

Geen laptop. ..Dus maar ff op mijn mobiel een reactie typen. ..Grote lach op mijn gezicht...Be the reason someone smiles today. ..you did it...weer super genieten van je verhaal..Ook al heb ik het al gehoord. ..Echt aan het aftellen. .heerlijk in de natuur...super veel zin...Wel jammer dat er nu geen blogs meer komen...Maar in het echt ben je nog leuker

• 30 Mei 2017 - 18:53

Suus:

Hoi lief zusje!! Wat een ontzettend leuk verhaal weer. Je kan wel een boek gaan schrijven ;-) zit hier helemaal te genieten. Heel veel succes nog met de stage maar ik denk zomaar dat dat wel goed gaat komen. Dikke kus en knuffel!!!

• 31 Mei 2017 - 11:03

Tonny :

Goeie morgen Jindra wat heb jij het zwaar en evengoed maak je er wat van geweldig.Ik benijd je wel met je versgebakken forel,dat is zo lekker.Ik wens je nog sterkte voor de komende tijd dan komen je vader en moeder dan wordt het echt zwaar

• 31 Mei 2017 - 19:16

Anneke:

hee jin! wat een mooie verhalen weer! ben trots op je dat je dit allemaal doet en dat je het zo naar je zin hebt! liefs Anneke

• 31 Mei 2017 - 20:24

Papa Piet:

Lieve lieve dochter van ons, wat weer een avontuur. Wat kunnen wij ervan genieten. Het is net alsof we als een klein vogeltje erbij zijn. We zullen in ieder geval niet verhongeren tijdens onze gezamenlijke trip, en wat zullen we lachen als je weer in het water valt.

• 31 Mei 2017 - 20:26

Gaan wij ook varen? Vissen? en een kampvuur maken?

• 01 Juni 2017 - 07:07

Jindra Ursem:

ja, ja en ja!!!! bedankt voor de lieve reacties allemaal :)

• 07 Juni 2017 - 19:03

Lynn:

wat een prachtige foto's weer en leuk om je verhalen te lezen. We zijn hier begonnen met aftellen. Liefs X