Preikestolen, slapen in de bergen en stage - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Jindra Ursem - WaarBenJij.nu Preikestolen, slapen in de bergen en stage - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Jindra Ursem - WaarBenJij.nu

Preikestolen, slapen in de bergen en stage

Blijf op de hoogte en volg Jindra

10 Mei 2017 | Noorwegen, Bergen

Het begon allemaal zaterdagochtend. Vijf van de negen meiden op naar het vliegveld om daar de auto's op te halen. Alles ging niet super vlot, maar wel okee. En toen we eindelijk de auto's hadden werd er toch nog maar een omgewisseld omdat dat veel goedkoper bleek te zijn. Dus ipv een gloednieuwe Citroën Picasso kregen we er een Volkswagen Caddy bij :P Niks mis mee natuurlijk en lekker veel ruimte in de bagageruimte voor al ons eten. haha.
Rond 10 uur waren we dan op weg en binnen het eerste half uur waren de twee auto's elkaar al kwijt. haha. Typisch. Maar goed we hadden verschillende punten afgesproken om daar elkaar op te wachten, dus we reden lekker verder. Onderweg de mooiste plekjes gezien. Watervallen, fjorden, bergen, dieren en lekker liedjes zingen in de auto. Hier en daar een stop om te genieten van het uitzicht en om wat te eten. het leven was top. Ik vond het super leuk om weer eens in de auto te rijden en dan ook nog eens in een automaat, wat een luxe is dat. en een beetje saai, maar wel ideaal voor in de bergen. Ik liet mijn auto in ieder geval niet stikken. lekker aan het cruisen dus. toen we rond 19 uur aankwamen in het hutje brak me klomp. we zaten in de middle of nowhere tussen de bergen in aan een meer. het zag er precies zo uit als in een film zo mooi. de hut was super gezellig en leuk ingericht en als kers op de taart had het een ecotoilet en geen douche. ik heb me echt kapot gelachen, maar niet alle meiden waren hier zo blij mee. (wat het eerlijk gezegd alleen maar grappiger maakte). gelukkig konden we wel in het meer zwemmen zij onze hostess. hahah. wat een grap, veels te koud.
in de avond aten we preistampot en echt Nederlandse rookworst, Meike had deze meegenomen toen ze in Nederland was op bezoek. jam jam. Na het eten nog wat gekletst en ukelele gespeeld. Vroeg naar bed, want de volgende ochtend was het tijd voor...Preikestolen.
20 minuten erheen gereden en toen aan de wandeling begonnen. het weer was geweldig, strak blauwe lucht en zon, mooier kon het niet. de wandeling zelf was al helemaal mooi en niet te moeilijk. het is dan ook een toeristisch pad en er waren genoeg stenen aangelegd. hier en daar wat foto's genomen en genoten van de omgeving en gezelligheid. en als je dan eenmaal de top bereikt weet je even niet wat je ziet. het lijkt alsof je rechtstreeks in een ansichtkaart bent gestapt met felle kleuren en een uitzicht waar je 'U' tegen zegt. Het was overweldigend en niemand kon wachten om de mooiste foto's te maken. Jammer genoeg zijn foto's nooit zo mooi als het echte werk. Op de top onze lunch gegeten in de zon en genoten van het uitzicht. De terug wandeling was super druk met tegenliggers, dus het was goed dat we vroeg begonnen waren. Dit mocht natuurlijk de pret niet drukken en we waren binnen no time weer bij de parkeerplaats. We zijn nog even met een paar naar het meer gewandeld en daarna in de auto gestapt om in een klein stadje een kop koffie te halen. Natuurlijk was alles dicht, aangezien het zondag was. maar alsof het was afgesproken was er nog een klein chinees tentje open, dus hebben we daar maar gezeten. ze hadden koffie, dus mij hoor je niet klagen. Eenmaal terug in het hutje even lekker gedoucht, oh nee, want die was er niet. hahah. dus een paar toch maar in het meer gedoken, spijt van gekregen en de rest gewoon de kraan in de badkamer gebruikt. s'avonds samen pasta gegeten en thee gedronken bij een kampvuur aan het water, alsof het nog niet idyllisch genoeg was. en ja het was echt zo mooi als dat klinkt. Iedereen moe, dus evengoed weer optijd naar bed en de volgende dag dezelfde, maar toch compleet andere, route terug gereden. Een roadtrip om nooit te vergeten.

Link naar super gaaf filmpje van de roadtrip:


Op vrijdag 5 mei ben ik rond 19 uur s'avonds de bergen in gegaan om daar een nachtje te blijven in de tent. Jolien (belg) en Luana (duits) en ik op pad en de tent opgezet. ging nog niet geheel makkelijk, maar het is ons gelukt. we zaten op een prachtig punt met een overweldigend uitzicht. een pastasalade gegeten, een klein glaasje wijn, chocolademelk en thee gedronken en genoten van de zonsondergang. Echt een van mijn happy-momentjes. Echt lekker geslapen had ik niet, maar dat maakte me helemaal niets uit, want de volgende ochtend scheen de zon en was het uitzicht al even mooi als de avond ervoor. We hebben nog lekker lopen bakken in de zon voor zo'n drie uurtjes en zijn toen weer naar beneden gelopen. Het was echt een avontuur boven alle verwachtingen.

En dan tot slot, na al mijn avontuurlijke verhalen, nog een kort bericht over school. Want, jazeker, ik ben nog steeds aan het studeren hier. Ik ben al ongeveer drie weken bezig met mijn tweede module; Outdoor Education. alles leren over de natuur en hoe daar te overleven (soort van). Voor dit moet ik deze week stage lopen op een basisschool en met die leerlingen, van ongeveer 9 jaar oud, spelend leren. Voor hen is het een Engelse week en wij, de studenten, moeten Engels met ze praten. Ondertussen doen we lekker met van alles mee, zoals zwemmen, sporten en naar het bos om daar de 'outdoor kitchen' te gebruiken. Daarnaast moesten we als vorm van onderwijs ook helpen in de Noorse community en een soort van vrijwilligerswerk doen. Dus vandaag heb ik met een schep grind geschept, grond weg gehaald en houtsnippers neergelegd om een nieuw pad aan te leggen bij een stukje groen in de buurt van mijn stageschool. Ook hierbij heb ik me prima vermaakt, hard gewerkt, maar het was oprecht gezellig. Morgen pannenkoeken bakken met de kids en bosje bloemen maken voor het bejaardenhuis. Goed bezig dus.
Voor nu was dit weer even de update, nog 5 weken tot mijn ouders komen en dan begint het echte grote avontuur.

Liefs uit Bergen

  • 10 Mei 2017 - 19:35

    Mam:

    Wat weer een heerlijk avontuur, maar waar is die geweldige film die je over Preikestolen had, en waar zijn de foto's??? die geven tenminste een beetje weer hoe het daar is...ja nog vijf weken ...lekker aan het aftellen. Knuffel / hugs mam

  • 10 Mei 2017 - 19:40

    Jindra Ursem:

    je was te snel mams. ik zat nog midden in mijn uploadfase. hahaha. hier zijn de filmpjes en fotos...

  • 10 Mei 2017 - 21:04

    Ivonne Smiers:

    Elke keer weer onder de indruk van jouw schrijftalent en je avonturen!

  • 10 Mei 2017 - 21:28

    Alice :

    Wat weer een geweldig verhaal. En een heel leuk filmpje. Geniet nog van de tijd dat je daar bent. Groetjes van ons

  • 15 Mei 2017 - 08:10

    Kees :

    hoi Jindra , geweldig leuk om te lezen, voor ons begint het over twee weken richting Noorwegen de Preikestolen staat ook op ons programma. als ik dit lees is het voor ons al voorpret voor de reis. veel succes en geniet er van. groeten Kees en Annelies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jindra

Actief sinds 18 Okt. 2013
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 96605

Voorgaande reizen:

02 Januari 2017 - 05 Juli 2017

Bergen, Noorwegen

18 Oktober 2013 - 30 Augustus 2014

New Zealand

Landen bezocht: